بودجه بندی دروس پایه ششم

ادامه نوشته

بودجه بندی دروس پایه سوم ابتدایی


ادامه نوشته

بودجه بندی دروس پایه دوم  ابتدایی

 


 

 

ادامه نوشته

بودجه بندی دروس پایه اول  ابتدایی


 

ادامه نوشته

دلایل منطقی طرح ها، برنامه ها ی دفتر آموزش دبستانی

بسم الله الرحمن الرحيم

 

معاونين محترم آموزش ابتدايي استان هاي كشور

 

خداوند بزرگ  راسپاس ميگوييم كه فرصتي ديگر براي تبادل نظر وگفتگو پيرامون سياست ها،برنامه ها، طرح هاوفعاليت هاي دفتر آموزش دبستاني دست داد.

يكي ازضرورت هاي موردنيازهربرنامه درمرحله برنامه ريزي، اجراء ،مديريت وارزيابي ،مشخص بودن دلايل منطقي آن مي باشدچراكه با رجوع به آن دلايل مي توان نسبت به وجوب ولزوم آن شناخت پيدا كرد وبا اطمينان خاطر دراجراي آن تلاش نمود.

ازآنجاكه زمان كافي براي ارائه مطالب درخصوص برنامه ها، طرح ها وفعاليت هاي دفتر دبستاني بصورت حضوري وجود ندارد،بخشي ازاين مطالب كه مطالعه آنها ميتواندشما همكاران ارجمند رادر انجام وظايف وماموريت هاكمك نمايد دراين مجموعه تقديم ميگردد.

اين مطالب با هدف ارائه دلايل منطقي وقانوني برنامه ها وفعاليت هاي مهم آموزش  دبستاني دربعد توسعه كيفي ورشدكمي تنظيم شده است.آنچنانكه مشاهده خواهيدكردابتداء توضيحي درمورد موضوع(برنامه،طرح يا فعاليت)داده شده كه بيانگرچيستي آن مي باشد.سپس دلايلي كه ناشي ازآرمان ها،اهداف،نيازهاي دانش آموزان،نيازهاي جامعه ويافته هاي جديدعلم وفناوري مي باشند،به صورت مختصر مطرح شده اند.درپايان هربرنامه،طرح يا فعاليت نيز به جايگاه آن دراسناداشاره است.اعتقاد داريم شما معاونين گرامي در ارتباط با مطالب ارائه شده،شناخت داريدامابه نظرمي رسداين مطالب به صورت منسجم ويكپارچه مي تواند درافزايش اين شناخت كمك نموده وزمينه اجراي هرچه بهتر آنهارا با اعتقاد واطمينان خاطر فراهم نمايد.

اميد است بامطالعه اين مجموعه ضمن بهره برداري درتنظيم برنامه ،مديريت اجراي انهاوارزيابي ازنتايج اجرا،نظارت وپيشنهادت خودرا با دفتر درميان بگذاريد.

 

 

 

      

عناوين برنامه ها،طرح ها و فعاليت ها:

 

   1-برنامه ارتقاء آموزش قرآن : (مخاطب: دانش آموزان شش پايه دوره ي ابتدايي) 

 

    توجه جدي به تربيت قرآني و نيز آموزش قرآن كريم در آموزش و پرورش ، هميشه و به‌ ويژه در سال‌هاي اخير از تأكيدات و مطالبات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالي) از مسئولان وزارت آموزش و پرورش بوده است. قرآن پاسخگوي نيازفطرت خداجوي و روح عبادي دانش آموز بوده و او را در مسير حيات طيبه قرار خواهد داد قرآن بعنوان منشور هدايت بشر به سوي سعادت  و  پاسخگوي نيازهاي جسمي،مادي واجتماعي و علمي  بشر مي باشد.هم‌چنين با توجه به اسناد بالادستي به شرح ذيل، انتظار مي‌رود دانش‌آموزان در پايان دوره ابتدايي بتوانند مهارت روخواني قرآن كريم را كسب نمايند .

 

منطق برنامه :

               الف: اسناد بالادستي

 

 1. آموزه هاي اسلام و توجه به فراگيري و تدبر در قرآن كريم

2. منويات مقام معظم رهبري (مدظله العالي)

     ايشان مي فرمايند: "من از معلمان محترم دوره ي ابتدايي خواهش مي كنم به درس قرآن در اين دوره اهميت بيش تري بدهند، و درخانه نيز پدر و مادر ها به آموزش قرآن بچه ها اهميت بدهند."

3. منشور توسعه فرهنگ قرآني، ماده 1 بند6،4 ماده 2 بند 5 ، 8 و10    

بند 1 : فعالیت­های این برنامه مشتمل بر کلیه برنامه­های آموزش عمومی قرآن شامل آموزش قرائت در سطوح روخوانی، روانخوانی، صحیح­خوانی و ...   

4. سند چشم انداز بيست ساله، امور فرهنگي

5. قانون برنامه پنجم توسعه، ماده 19 بند 9 

6. اهداف كلي  وزارت آموزش و پرورش در دوره ابتدايي(بند 7 ، اهداف اعتقادي)

7. سند تحول بنيادين آموزش و پرورش (راهكار 3-1)

    توسعه فرهنگ اقامه نماز و اهتمام به برپایی نماز جماعت در مدرسه و ‏تقویت انس با قرآن در دانش آموزان  و توسعه ی فرهنگ و سواد قرآنی با اصلاح برنامه ها و ‏توانمندسازی معلمان در راستای تقویت مهارت روخوانی و روان خوانی در دوره ابتدایی، ‏آشنایی با مفاهیم کلیدی قرآن در دوره متوسطه اول و آموزش معارف قرآنی در متوسطه ‏دوم بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی

8.مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش

9. سند برنامه راهبردي معاونت آموزش ابتدايي

 

ب: توسعه سواد قرآني :

1-    كسب مهارت خواندن قرآن

2-   درك تدريجي عبارات و آيات ساده قرآن

3-  تدبر اوليه و قابل فهم  و كاربردي( پيام قرآني)

 

 

 

2-برنامه در محضر قرآن :(مخاطب: معلمان  و كليه كاركنان دوره ي ابتدايي)

 

يكي از انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامي از آموزش و پرورش توجه ويژه به قرآن وآموزه هاي آن است كه اين مطالبه همه ما را موظف مي كند تا با اتخاذ تدابير مناسب ومطلوب، زمينه انس والفت بيشتر همكاران ودانش آموزان با كتاب زندگي يعني قرآن كريم را فراهم نماييم كه در اين راستا پيشگامي همكاران اولي بوده وخود به خود فضاي مناسب را براي دانش آموزان نيز فراهم خواهد كرد.درجهت تحقق اين مهم، اجراي برنامه در محضر قرآن از ضرورتهاي مهم در ارتقاء توانمند سازي سواد قرآني معلمان مي باشد .

 

منطق برنامه :

               الف: اسناد بالادستي

 

 1. آموزه هاي اسلام و توجه به فراگيري و تدبر در قرآن كريم

2. منويات مقام معظم رهبري (مدظله العالي)

       ايشان فرمودند: "اگر تحصيل كرده هاي كشور ،روزي يك صفحه قرآن با توجه به معنا بخوانند و در آن تدبر كنند،غوغايي بر پا مي شود.تحقق اين امر به فرهنگ سازي و تدبير نياز دارد"

3. منشور توسعه فرهنگ قرآني، ماده 1 بند6،4 ماده 2 بند 5 ، 8 و 10

4. سند چشم انداز بيست ساله، امور فرهنگي

5. قانون برنامه پنجم توسعه، ماده 19 بند 9 

6. سند تحول بنيادين آموزش و پرورش (راهكار 3-1 و  3-2 و 6-8 و5-11 و7-11 )

3-1- توسعه فرهنگ اقامه نماز و اهتمام به برپایی نماز جماعت در مدرسه و ‏تقویت انس با قرآن در دانش آموزان  و توسعه ی فرهنگ و سواد قرآنی با اصلاح برنامه ها و ‏توانمندسازی معلمان در راستای تقویت مهارت روخوانی و روان خوانی در دوره ابتدایی، ‏آشنایی با مفاهیم کلیدی قرآن در دوره متوسطه اول و آموزش معارف قرآنی در متوسطه ‏دوم بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی

راهکار3-2- تقویت شایستگی های اعتقادی، اخلاقی و حرفه ای مدیران و معلمان و ‏تحکیم نقش الگویی آنان و فراهم آوردن ساز و کارهای اجرایی برای مشارکت فعال و مؤثر ‏ایشان در برنامه های تربیتی و فعالیت های پرورشی مدارس و واگذاری مسئولیت کلان تربیتی ‏مدرسه به مدیران مدارس ‏

7.مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش

8. سند برنامه راهبردي معاونت آموزش ابتدايي
ادامه نوشته

جلسه آموزشی

به نام خدا                                                                                     تاریخ: 8/7/92

با نام ویاد خداوند متعال ،جلسه آموزشی در اتاق معاونت آموزشی با تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید شروع گردید و ابتدا معاونت آموزشی درباره سازماندهی دبیران کسری ساعات در پایه ششم ابتدایی و پژوهش سرا صحبت داشته و فرمودند بازدید از مدارس طبق برنامه مشخص شده انجام گیرد واز نزدیک از طرح ها وبرنامه های اجرایی وابتکارات مدارس مورد مشاهده قرار گیرد و گزارش آن را به معاونت ارجاع داده شود و از این پس بخش نامه های اجرایی آموزشی یک نسخه بعد از معاونت آموزشی به واحد آموزش هم ارجاع داده می شود. در ادامه مسئول آموزش ابتدایی گزارش کارهای هفته جاری شامل ابلاغ معلمان، برگزاری جشن شکوفه ها در مدارس ابتدایی و جشن بازگشایی روز اول مهر که امسال با حضور مسولین شهرستان و خانواده های معظم شهدابا برنامه از قبل تعیین شده در تمام مدارس با شکوه خاصی برگزار شد را داشتند. و آقای عمادی گزارشی از موفقیت دانش آموزان متوسطه در کنکور سراسری امسال را بیان کردند. 

مصوبات جلسه :

-         جمع بندی و ارسال گزارش طرح پروژه مهر 92

-         ارسال فعالیت فوق برنامه نمونه دولتی

-         ارسال نتایج فارغ التحصیلی وکنکور سراسری 92

-         ارسال گزارش روز شکوفه ها و جوانه ها وبازگشایی مدارس

-         دریافت مجله رشد ویژه معلمان پایه سوم ابتدایی و هفتم متوسطه و تحویل آن به مدیران مدارس با گرفتن امضا

 

در پایان جلسه با ذکر صلوات خاتمه یافت

اسامی حاضرین در جلسه

-         ابراهیم  صالحی    معاونت آموزشی

-         سید حسین عمادی    آموزش متوسطه

-         یوسف   محمدی مهر  آموزش ابتدایی  

زنگ کتاب

برنامه‌هاي معاونت ابتدايي وزارت آموزش وپرورش براي ايجاد " زنگ كتاب "




برنامه‌هاي معاونت ابتدايي براي ايجاد " زنگ كتاب "

سركار خانم قربان در خصوص برنامه‌هاي معاونت ابتدايي براي ايجاد زنگ كتاب اظهار کرد: آموزش و پرورش همواره تاكيد داشته‌ كه دانش‌آموزان بايد با فرهنگ كتابخواني آشنا شوند، لذا بر اين باور هستيم كه كتاب به عنوان يك وسيله مطمئن و كارآمد در بهينه‌سازي فضاي فرهنگي جامعه بايد مورد استفاده قرار گيرد و جامعه اسلامي بدون مطالعه كتاب، روح و جان ندارد و براي به وجود آوردن اين فرهنگ در جامعه، نيازمند تدوين و اجراي برنامه‌هايي هستيم كه عادت به مطالعه را ترويج دهد.

وي اضافه كرد: براي رسيدن به اين مطلوب، چاره‌اي نداريم جز آنكه عادت به كتابخواني را از دوران كودكي و دوره ابتدايي در دانش‌آموزان ايجاد كنيم تا اين فرهنگ در جامعه گسترش يابد و هر چه سريعتر بايد نسبت به ايجاد زنگ كتاب در دوره ابتدايي اقدام صورت گيرد

در يك كلاس 30 نفره، اگر هر دانش‌آموز هر ماه يك كتاب به كتابخانه كلاس اهدا كند هر يك، 30 كتاب مي‌توانند بخوانند اما پول يك كتاب را هزينه كرده باشند و پيرامون هر كتاب فرصتي در كلاس فراهم خواهد آمد تا بحث و بررسي صورت گيرد.


جشن بازگشایی مدارس شهرستان سیمرغ مهر ماه سال 1392

سوگند به نام آنکه قلم را آفرید

جشن بازگشایی مدارس شهرستان سیمرغ مهر ماه سال 1392

 

                   

 

مراسم روز شکوفه ها مثل جای جای ایران اسلامی ما در مدارس شهرستان سیمرغ با حضور کلاس اولی ها در مدارس سطح شهرستان با شکوه خاصی برگزار شد. ساعت 45/8 از اداره آموزش وپرورش به اتفاق معاون آموزش و مسئول ارزیابی عملکرد به سمت مدرسه ابتدایی شهیده به راه افتادیم . در مسیر راه شور و شوق ماه بازگشایی مدارس در سطح شهر پیدا بود. بعد ازده دقیقه به مدرسه مورد نظر رسیدیم. شور وشوقی وصف ناپذیریی سوکت تابستانه مدرسه را از بین برد. دانش آموزان کلاس اول با لباس های رنگارنگ و زیبا به همراه خانواده هایشان در حیاط مدرسه و منتظر به صدا در آمدن زنگ مدرسه بودند . زنگی که امید و آرزوهای خوبی در دلهای پاکشان رقم خواهد زد و آنها را به آینده ای زیبا امیدوار خواهد کرد. همه خوشحال و سرحال بودند. حتی اشک هایی که از صورت بعضی سرازیر شده بود امید و پیروزی را نوید می داد. خلاصه همه شاداب و امیدوار بودند. درخت های حیاط مدرسه هم با آغاز ماه علم ودانش و بهار تعلیم و تربیت خوشحال بودند و رنگ وبوی بهاری به خود گرفته بودند.

با سلام و احوال پرسی وارد حیاط شدیم وبه سمت دفتر مدرسه با استقبال گرم مدیر و معلم ها وارد دفتر شدیم . که همزمان آقای ملک زاده ریاست محترم اداره به همراه آقای مهدیزاده  نماینده سازمان آموزش وپرورش استان مازندران به جمع ما پیوستند .  بعد از معرفی مدیر و کارکنان مدرسه توسط ریاست محترم به آقای مهدیزاده و تبریک روز شکوفه ها زنگ مدرسه به صدا در آمد . بچه ها به کمک معلم هایشان در صف های منظم قرار گرفته بودند. که مدیر مدرسه با خوش آمد گویی و تبریک روز شکوفه ها برنامه جشن را اعلام کرد.

ابتدا آیاتی از کلام الله مجید توسط یکی از دانش آموزان قرائت شد. بعد همه با هم سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران  را خواندیم. بعد نمایش عروسکی توسط گروه تئاتر دانش آموزان شهیده اجرا شد که خنده و شادابی را بر روی لبهای کلاس اولی ها سرازیر کرد. بعد آقای ملک زاده با تبریک بازگشایی مدارس و ماه مهر صحبت هایی را در این مورد داشته اند وبعد گروه سرود مدرسه هم خوانی آیت الکرسی را اجرا کردند . در ادامه آقای مهدیزاده  با تقدیر و تشکر از ریاست ، مدیر و معلمان و دانش آموزان و خانواده های آنها درباره تعلیم وتربیت سخنانی را برای حاضرین بیان کردند.  در پایان دانش آموزان با صف های منظم از زیر قرآن ،کتاب الهی گذشتند و در کلاس خود بر سر صندلی هایشان نشستند تا روز خوبی را برای خود شروع کنند و آینده ای پر از امید و موفقیت برای خود رقم بزنند.        

                                                

 

 

مراسم بازگشایی مدارس

به نام آنکه جان را فکرت آموخت

مراسم بازگشایی مدارس ، بهار تعلیم وتربیت در شهرستان سیمرغ با شکوه خاصی برگزار شد. راس ساعت 45/ 7 از اداره آموزش و پرورش به اتفاق بخشدار آقای براری و آقای علی نژاد رئیس مخابرات وآقای نوری کارشناس اداری به سمت مجتمع شهید مطهری مدرسه شهید رحمان رضایی حرکت کردیم. بعد از ده دقیقه وارد مدرسه شدیم.سردرب مدرسه پارچه بازگشایی که این جمله "بچه ها به خانه دومتان خوش آمدید " مزین شده بود. شور و شوق خاصی در مدرسه وجود داشت. همه خوشحال و شاداب بودند. در حیاط مدرسه دانش آموزان با لباس های یک دست و مرتب در کنار خانواده ها حضور داشتند . پرچم زیبای جمهوری اسلامی به اهتزاز در آمده بود. با استقبال مدیر مجتمع وارد دفتر مدرسه شدیم که ابتدا مهمانان همراه را برای حاضران در دفتر مدرسه که اعضای انجمن اولیا، خانواده معظم شهید رحمان رضایی، شورای محل  وکارکنان مدرسه بودند  معرفی کردم.

زنگ مدرسه توسط بخشدار به صدا در آمد و دانش آموزان در صف های منظم قرار گرفتند. ابتدا مدیر مجتمع با خیر مقدم گویی به مهمانان و دانش آموزان برنامه جشن را اعلام کرد. تلاوت آیاتی از قرآن مجید توسط یکی از دانش آموزان و هم خوانی دسته جمعی آیت الکرسی توسط همه دانش آموزان و بعد بخشدار محترم صحبت هایی را برای دانش آموزان داشتند . در ادامه مسئول آموزش ابتدایی  درباره بهار تعلیم وتربیت،دفاع مقدس ،اهداف تعلیم وتربیت و وظایف معلم، دانش آموز و خانواده  سخنانی را بیان کردند. در انتها دانش آموزان پذیرایی مختصری شدند و از زیر قرآن ، کتاب آسمانی گذشتند ودر کلاس های خود با معلم شان قرار گرفتند تا با تلاش و کوشش آینده ای پر بار برای خود رقم بزنند.